Bez nazwy-2

Program “Jestem bezpieczny. Pomagam innym”

W naszej szkole realizowany jest program „Jestem bezpieczny. Pomagam innym”. Program został opracowany przez Kingę Ryś i Violettę Śrama. Realizowany będzie przy współpracy z Dzielnicowym sierż. szt. Danielem Fil z Komisariatu Policji Gdynia Chylonia oraz ratownikiem medycznym i pielęgniarką.

Realizacja tego programu umożliwia kształcenie u dzieci bezpiecznych zachowań, nabycie umiejętności zachowania w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz nabycie rzeczywistych, praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w realnych wydarzeniach.

 

 Celem programu jest:

  • kształtowanie umiejętności bezpiecznego i kulturalnego  zachowania się dziecka na drodze i w środkach komunikacji publicznej
  • uświadomienie dzieciom grożących im niebezpieczeństw                                              
  • kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania się
  • w sytuacjach zagrożenia (pożarów, zatruć, w czasie zabaw ruchowych, gier sportowych, na wycieczkach)
  • nauczenie uczniów udzielania i wzywania pierwszej pomocy. Dzieci od najmłodszych lat,   muszą mieć świadomość, że szybka i prawidłowa reakcja może pomóc uratować życie i zdrowie drugiego człowieka. Często się zdarza, że dorosłe osoby albo nie wiedzą, albo w stresie zapominają, co robić. Tylko długotrwałe uczenie się i doskonalenie swoich umiejętności pozwoli w przyszłości przynieść wymierne efekty.

 

Program obejmuje uczniów klasy II a II b i III c .

 

DZIAŁY TEMATYCZNE ZAWARTE W PROGRAMIE:

  • Zasady i przepisy bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym
  • Bezpieczeństwo w życiu codziennym
  • Wzywanie pomocy na miejsce wypadku, pozycja boczna ustalona
  • Resuscytacja krążeniowo oddechowa
  • Apteczka małego ratowniczka
  • Krwotoki z nosa
  • Mój wolny czas
  • Niebezpieczne przedmioty
  • Szukam pomocy
  • Złamania kości
  • Utrata przytomności
  • Bezpieczne wakacje

Zajęcia prowadzone będą w miłej i przyjaznej dla ucznia atmosferze. Uczeń będzie miał świadomość, że ma prawo do błędów i nie grożą mu za to przykre konsekwencje. Kontroli i ocenie będą podlegały również takie walory jak:

 – wysiłek i zaangażowanie uczniów w zajęciach

 – umiejętność rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych

– umiejętność współpracy w zespole

 – stopień opanowania materiału.

            Po zrealizowaniu założeń programu uczniowie zaliczą egzamin końcowy – test sprawdzający znajomość zagadnień z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej ( składający się z części teoretycznej i praktycznej ) oraz z wiedzy o bezpieczeństwie podsumowujący całość działań przeprowadzonych w szkole. Każdy uczestnik zajęć programowych, który pomyślnie zaliczy test końcowy otrzyma dyplom „Małego Ratownika” oraz „Strażnika bezpieczeństwa”.